Blog

5 redenen waarom AI een steeds belangrijkere rol gaat spelen in de zorg

Artificial Intelligence (AI) is wat de zorg betreft de hype voorbij. Experts zijn ervan overtuigd dat deze technologie de toekomst heeft omdat de waarde ervan steeds vaker wordt bewezen: recent werd bijvoorbeeld bekend dat AI beter in staat is om borstkanker te detecteren dan een arts [1]. Een doorbraak, zou je kunnen stellen. In het licht van oplopende medische kosten en personeelstekorten, kan AI specialisten de extra ogen verschaffen die zorg voor patiënten verbetert. Hoewel de implementatie nog achter blijft in Nederland, zijn er belangrijke aanwijzingen om ervan uit te gaan dat AI de komende jaren toch echt een vlucht neemt.

1. AI wordt steeds slimmer

Algoritmes zijn tot nu toe vooral goed in het oplossen van één probleem, in het uitvoeren van één duidelijk omschreven taak. Er zijn ziekenhuizen die op AI draaiende bots gebruiken om supersnel relevante informatie uit patiëntendossiers boven water te krijgen[2]. Daarbij kan het ook gaan om handgeschreven notities. Steeds krachtigere computers vergroten het lerend vermogen van machines waardoor deze nog sneller, efficiënter en nauwkeuriger worden. De kans op foute diagnoses neemt af. Machines gaan meer het menselijk brein benaderen en kunnen complexere taken aan. Dr. Paul Algra, AI-expert en radioloog van de Noordwest Ziekenhuisgroep in Alkmaar, verwacht dat machines daardoor binnen een paar jaar in staat zijn om te bestralen weefsel supernauwkeurig in te tekenen. Gezond weefsel rond een tumor wordt dan niet meer onnodig bestraald.

2. AI kan de patiëntervaring verbeteren

De generatie Y groeit op met computers, internet en klaar-terwijl-u-wachtservices. Ze verwachten snel antwoorden. Er zijn studies die uitwijzen dat het niveau van digitale dienstverlening voor deze groep bepalend is voor de keuze voor een instelling[3]. Chatbots spelen daarop in en zijn door AI steeds beter in staat om de bereikbaarheid te verbeteren. Maar ze kunnen meer: er is al een Brits bedrijf dat claimt een chatbot te hebben ontwikkeld die een betere diagnose stelt dan een dokter[4].

AI kan ook op een andere manier patiënten snel van dienst zijn. Bijvoorbeeld doordat het razendsnel beelden kan vergelijken en vaststellen of een vlekje op een longfoto gegroeid is. AI ziet groei die met het blote oog niet zomaar is vast te stellen. Patiënten hoeven door innovatieve AI-oplossingen minder lang op de uitslag van een onderzoek te wachten; vaak kunnen ze het resultaat al dezelfde dag vernemen. Met patiënttevredenheid als resultaat.

3. Verbindingen worden beter

Snellere netwerken en nieuwe diensten als 5G maken het mogelijk om op afstand operaties uit te voeren, met assistentie ter plaatse. In Amerikaanse ziekenhuizen wordt daar al mee geëxperimenteerd. Volgens Philips-topman Frans van Houten biedt dat perspectieven om het artsentekort in bijvoorbeeld Zeeland op te lossen. In China wordt op deze manier specialistische zorg in afgelegen gebieden gebracht.[5]

Door mobiele apparatuur kunnen medici efficiënter administratieve taken doen en AI kan ze daarbij veel werk uit handen nemen. Recent onderzoek wijst uit dat sommigen tot 75 procent minder tijd kwijt zijn aan papierwerk.[6]

4. Internet of Things zorgt voor betere monitoring

Sensoren kunnen allerlei informatie doorgeven over de toestand van een patiënt. Bloeddruk meten, een EEG maken, het kan binnen een paar secondes.[7] Camera’s kunnen waken over een patiënt, inzoomen en in hoge resolutie beelden doorsturen, waardoor het is alsof de kijker in de kamer naast het bed staat. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een indruk op te doen van de kleur van de huid en de grootte van de pupillen en op basis van daarvan eventueel hulp ter plaatse in te schakelen. Dat kan levens redden. Ook maakt IOT het mogelijk om met de patiënt te communiceren of om met de familie te praten als die op bezoek is. In Amerika wordt monitoring op afstand ’s nachts deels ingevuld door specialisten in landen waar het op dat moment dag is.[8]

5. AI maakt meer gepersonaliseerde zorg mogelijk

Niet iedere patiënt is hetzelfde. Een medicijn dat werkt bij de een, kan een averechts effect hebben bij de ander. Computers zijn steeds beter in staat om data uit verschillende bronnen snel te ontsluiten en te combineren. AI biedt mogelijkheden om bijvoorbeeld medische, sociale en psychische informatie over een patiënt bij elkaar te brengen, voor een persoonlijk behandelplan. Een arts hoeft bij twijfel geen beroep te doen op een collega voor een second opinion, omdat de machine hem die al verschaft. Data vergelijken met duizenden andere vergelijkbare gevallen maakt het bovendien mogelijk een voorspelling te doen van hoe de ziekte van de patiënt zal verlopen.

6. De invloed van AI

AI is dus een belangrijk hulpmiddel dat artsen het leven makkelijker maakt. Vooralsnog is dat vooral door hen tijdrovend werk uit handen te nemen, zoals het tellen van vlekjes op radiologiebeelden. Steeds slimmere toepassingen zijn in staat om artsen de komende jaren nóg beter te assisteren. Overbodig worden dokters niet. AI is een hulpmiddel dat artsen als gezegd een extra paar ogen verschaft. Vergelijk het maar met intelligente kaartenapps die chauffeurs op basis van GPS en real-time verkeersinformatie efficiënt door het verkeer loodsen.[9] Het vervangt de mensen niet, het laat ze juist hun werk nog beter doen.

Meer weten over de voordelen van AI voor healthcare? Download dan het e-book Hoe AI levens redt in de zorgsector of neem hieronder vrijblijvend contact op.

Bronnen:
[1] https://www.bnr.nl/podcast/internet-vandaag/10398958/kunstmatige-intelligentie-herkent-borstkanker-beter-dan-arts
[2] https://www.ibm.com/blogs/watson-health/hardin-memorial-health-debuts-new-ai-solution-for-radiologists/
[3] https://www.cedar.com/2019/10/09/study-finds-u-s-healthcare-consumers-will-switch-providers-over-poor-digital-experiences
[4] https://www.bbc.com/news/technology-44635134
[5] https://www.ed.nl/philips/philips-topman-frans-van-houten-artsentekort-kan-opgelost-worden-met-specialist-op-afstand~a7b4fe9ac/?referrer=https://www.google.com/
[6] https://www.technologyreview.com/hub/ai-effect
[7] https://customerfirst.nl/nieuws/2018/04/zorg-in-2030-voornamelijk-gedigitaliseerd/index.xml
[8] https://www.ed.nl/philips/is-zorg-op-afstand-de-toekomst-zoals-philips-betoogt-zo-werkt-het-in-chicago~a19dcbb3/
[9] Artificial Intellligence in Medical Imaging: opportunities, applications and risks, eds. Ranschaert, Morozov, Algra, 2019, p7.

Send this to a friend