Blog

Bacterievrij winkelen en kledingadvies van een spiegel: AI transformeert retail

Een persoonlijke aanbieding op uw smartphone zodra u een winkel binnenloopt, een slimme camera die ziet dat u de hulp van een verkoper kunt gebruiken. Artificial Intelligence is aan een duizelingwekkende opmars bezig in de retail en het tempo gaat naar verwachting alleen nog maar omhoog. Covid-19 raakt de detailhandel ondertussen hard, maar juist in het ‘nieuwe normaal’ is AI van grote toegevoegde waarde.

Begin vorig jaar verwachtte ruim 80 procent van de beslissers in retail dat ze uiterlijk in 2021 over door AI-gedreven automatisering zou beschikken [1]. Of dat percentage nu nog zo hoog is, valt te betwijfelen. Door covid-19 gingen veel winkels dicht. Na de herstart hebben ze in ons land te maken met het protocol ‘verantwoord winkelen’ [2]. De belangrijkste regels daarvan zijn ‘winkel zoveel mogelijk alleen, betaal met pin of mobiel en houd anderhalve meter afstand.’

Non-touch check-out

Veel winkels werken nu met een tijdslot om bezoekersstromen te controleren en gebruiken daar apps voor zodat mensen kunnen reserveren. Zodra mensen binnen zijn, kunnen slimme camera’s checken of regels rond social distancing worden nageleefd.

Winkelend publiek heeft ondertussen grote behoefte aan ‘non-touch check-out’ [3]. Een soort zelf-scan kassa voor bacterievrij winkelen, waarbij niets aangeraakt hoeft te worden. Dat reduceert de kans op besmetting. Deze AI-gedreven systemen weten door camera’s en sensoren wie iemand is en wat er in zijn of haar tas zit. Een app schrijft bij het verlaten van de winkel het verschuldigde bedrag automatisch af van de rekening van de klant. Albert Heijn experimenteert er mee in een ‘grab en go’ in Zaandam, in navolging van onder meer Amazon in Amerika.

Slimme systemen weten wat in de mode is en geven kledingadvies

Een andere, op AI-gebaseerde toepassing die futuristisch klinkt maar toch al werkelijkheid is, is de slimme spiegel. Die geeft advies over welke kleding bij iemand past en laat dit zien op iemands smartphone [4].

Systemen die op social media scannen welke kleding in de mode is, dragen bouwstenen aan voor hippe designs. Nike gebruikt al een machine die klanten verschillende prints en kleuren laat zien om uit te kiezen [5]. Zo ontstaat een design dat wordt geprojecteerd op net aangetrokken, ‘blanco’ schoenen. Als het resultaat tevreden stemt, wordt het direct op de sneakers geprint. Dit zijn shopervaringen die erop gericht zijn mensen vaker naar winkels te laten komen.

Online winkels halen alsnog omzet uit ‘verlaten winkelwagentjes’

Een vrij nieuwe toepassing voor webwinkels pakt het verschijnsel van het ‘verlaten winkelwagentje’ aan. Stel, iemand stopt een product in zijn virtuele karretje maar rondt de transactie niet af, bijvoorbeeld omdat men wordt afgeleid. Intelligente software stuurt dan een herinneringsmailtje of activeert een chatbot om mensen te stimuleren om alsnog af te rekenen [6].

IBM biedt slimme oplossing om voorraad bij te houden

Een andere manier waarop AI retailers ondersteunt, is door ze te helpen om taken in het bevoorradingsproces te automatiseren en te optimaliseren. IBM heeft bijvoorbeeld slimme oplossingen tegen over- en onderstocking, die real-time inzicht geven in voorraden. Dit kan een waardevolle factor zijn bij het nog nauwkeuriger voorspellen van pieken of dalen in de vraag, wat ook nuttig kan zijn bij het bepalen van een pricing-strategie.

Watson bewijst waarde in de praktijk

Een platform voor AI dat veel in de praktijk wordt ingezet, is IBM Watson. Online boekverkopers gebruiken IBM Watson om gegevens van duizenden klanten en boeken door te spitten, om te kijken of er een match is. Zo doen ze betere aanbevelingen. Kledingfabrikant North Face heeft succes met een geavanceerde chatbot. Die maakt het keuzeproces een stuk eenvoudiger. Als iemand een jas zoekt, stelt de bot vragen over de kleur, de maat en gebruik [7].

AI biedt in retail dus allerlei meetbare voordelen. Ook in het nieuwe normaal.

Zoekt u meer inspiratie? Lees dan hier meer over praktijkvoorbeelden of download het e-book ‘innoveren met artificial intelligence, wat levert het u op?

[1] https://www.aitrillion.com/get-artificial-intelligence-and-upshot-your-abandoned-cart-recovery-performances/
[2] https://www.brandz.com/admin/uploads/files/Smart_Shopping_Playbook.pdf
[1] https://www.ibm.com/downloads/cas/NDE0G4LA
[2] https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/nieuws/2020/03/25/nieuwe-regels-voor-verantwoord-winkelen
[3] https://research.aimultiple.com/self-checkout/
[4] https://www.techradar.com/news/your-mirror-may-soon-be-able-to-decide-the-clothes-you-wear
[5] https://www.businessinsider.com/nikes-new-tech-creates-custom-sneakers-in-under-2-hours-2017-9?international=true&r=US&IR=T
[6] https://www.aitrillion.com/get-artificial-intelligence-and-upshot-your-abandoned-cart-recovery-performances/
[7] https://www.brandz.com/admin/uploads/files/Smart_Shopping_Playbook.pdf

Actuele kennis voor uw branche

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden van de laatste updates over Artificial Intelligence? We publiceren met regelmaat nieuwe blogs, e-books en business cases. Meld u aan voor de Power of AI Update om als eerste op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van AI in uw branche. The Power of AI is een initiatief van Tech Data en IBM.

Ja, ik wil up-to-date blijven

Cookievoorkeuren

Onze website maakt gebruik van cookies. Hieronder leggen we kort uit welke cookies dit zijn. U kunt ervoor kiezen om het plaatsen van analytische en/of marketing cookies niet toe te staan. U kunt uw voorkeuren op elk gewenst moment wijzigen door in de footer van onze website op “Cookievoorkeuren” te klikken. U kunt daar uw toestemming(en) intrekken of alsnog verlenen. Wij plaatsen een cookie om uw cookievoorkeuren vast te leggen. Meer informatie over de cookies en de doeleinden waarvoor specifieke cookies worden geplaatst, wie deze cookies plaatst (de provider) en de plaatsingsduur van de verschillende cookies kunt u lezen in onze Cookieverklaring.
  • Altijd aan

    Onze websites kunnen niet goed functioneren zonder bepaalde cookies. Deze cookies zijn nodig voor de goede werking van de website, om te voldoen aan de wet (zoals het kunnen aantonen welke cookievoorkeuren u heeft ingesteld) of noodzakelijk voor de beveiliging van onze systemen. U kunt deze cookies niet uitschakelen.
  • Deze cookies, ook bekend als statistische cookies, stellen ons in staat om de functionaliteit van onze website verder te ontwikkelen en te verbeteren door het gebruik van de website te analyseren. Deze cookies sturen informatie terug naar onze gegevensanalysetools Google Analytics van Google LLC of Hotjar van Hotjar Ltd.
  • Met behulp van marketing cookies (tracking cookies) kunnen we informatie over uw internetgedrag verzamelen. Hierdoor kunnen we onze online marketingcampagnes en webcontent op uw interesses afstemmen.
Send this to a friend