Blog

In 7 stappen naar een sterke Artificial Intelligence-strategie

Veel organisaties zijn momenteel aan het aftasten wat Artificial Intelligence (AI) voor hen kan betekenen. Anderen zijn al volop aan het experimenteren of hebben zelfs al een kortetermijnplanning. In welke fase van de oriëntatie u ook zit, het is goed om te weten hoe u een succesvolle implementatie van AI-technologie moet realiseren. Hoe zorgt u ervoor dat AI ook op de lange termijn écht impact heeft op de bedrijfsresultaten en een gevestigd onderdeel van de organisatie wordt? In deze blog leest u hoe u in zeven stappen tot een optimale Artificial Intelligence-strategie komt. Er zijn genoeg voorbeelden van bedrijfsprocessen te noemen waar AI een significante bijdrage aan levert. Op de afdeling klantenservice kan het bijvoorbeeld in de vorm van chatbots voor virtuele ondersteuning zorgen en in een productieruimte optimaliseert het (logistieke) processen. Het realiseren van AI-plannen kan echter een impactvolle aangelegenheid zijn. Zonder een goed doordachte Artificial Intelligence-strategie loopt een organisatie namelijk het risico op onnodige kosten, lage performance en het achterop raken bij de concurrentie.

‘Maar liefst 54 procent van de business executives geeft aan dat AI-oplossingen de productiviteit binnen de organisatie hebben verhoogd’

Bron: PwC – Consumer Intelligence Series: Bot.Me. – 2017

Hoe ontwikkelt u een AI-strategie?

Om op de juiste manier met AI aan de slag te gaan zijn een aantal stappen onmisbaar:

1. Verdiep uzelf in de mogelijkheden van AI

Om goede keuzes te maken is het zaak om te weten wat de opties binnen AI zijn. Wat kan de organisatie met de verschillende technologieën bereiken en welke businessvoordelen leveren ze op? Deep Learning, Natural Language Processing en Computer Vision zijn enkele AI-technologieën waar u interessante winsten mee kunt behalen. Verdiep uzelf in deze en andere technologieën en bouw hier kennis over op.

2. Controleer of uw data en infrastructuur er klaar voor zijn

AI-technologieën maken gebruik van grote hoeveelheden data. Deze data moet niet alleen beschikbaar zijn, maar ook op de juiste manier ‘ingericht en bewerkt’ worden. Denk aan het identificeren van databronnen, het opschonen van data en het meetbaar maken van de resultaten. Ga na hoe dit in uw organisatie in elkaar steekt en breng waar nodig aanpassingen aan.

3. Creëer de juiste mindset binnen de organisatie

De Artificial Intelligence-strategie is pas een succes als de hele organisatie open staat voor de nieuwe technologie. Daarom is het van belang dat alle lagen binnen de organisatie op de hoogte zijn van de aankomende veranderingen en daarin meegenomen worden. Laat voorbeelden zien van hoe het de business versterkt en de werkzaamheden versoepelt.

4. Selecteer een goede AI-partner

Wees niet te coulant bij het kiezen van een AI-partner. Onderzoek niet alleen hoe een AI-oplossing een proces optimaliseert, maar ga ook na op welke punten de desbetreffende partner van andere potentiële partners verschilt. Vraag ook naar risicomanagement. Dat is een belangrijke factor, omdat niet alle leveranciers van AI-technologieën volledig op de hoogte zijn van de risico’s die AI met zich mee kan brengen.

5. Stel heldere doelenstellingen op

Voordat u daadwerkelijk stappen gaat maken, moet duidelijk op papier staan welke ambities de organisatie rondom AI heeft. Hoe maakt u de unique selling points (USP’s) van de onderneming nóg sterker met AI en op welke onderdelen binnen de organisatie zijn juist grote verbeterslagen te maken? Richt u daar eerst op voordat u nieuwe, onbekende AI-gebieden betreedt.

6. Testen, testen, testen

Voordat AI-technologieën daadwerkelijk effect hebben moet veel getraind worden. Dat wil zeggen dat de systemen op basis van een grote hoeveelheid bestaande data gaan runnen, zodat ze een model kunnen vormen. Door dit met diverse datasets te doen krijgt de AI-applicatie de mogelijkheid om te bepalen welke resultaten kloppen en welke afwijken. Na genoeg ‘training’ kan een systeem bijvoorbeeld frauduleuze transacties opsporen, gebaseerd op wat ze geleerd hebben.

7. Blijf evalueren én evolueren

Is een AI-technologie eenmaal geïmplementeerd dan moet deze doorlopend gemonitord worden. Op die manier kunt u bepalen of de Artificial Intelligence-strategie nog in lijn is of bijgesteld moet worden naar meer realistische doelen. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er juist meer mogelijk is dan van tevoren werd gedacht, waardoor de technologie naar een hoger niveau getild kan worden.

Meer weten?

Meer weten over het succesvol inzetten van AI? In het e-book ‘Innoveren met Artificial Intelligence: wat levert het u op?’ gaan we in op de zakelijke voordelen van AI en leggen we uit waar u op moet letten om AI-technologie met succes te implementeren binnen uw organisatie.

Actuele kennis voor uw branche

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden van de laatste updates over Artificial Intelligence? We publiceren met regelmaat nieuwe blogs, e-books en business cases. Meld u aan voor de Power of AI Update om als eerste op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van AI in uw branche.

The Power of AI is een initiatief van Tech Data en IBM.

Ja, ik wil up-to-date blijven:

mautic is open source marketing automation

Send this to a friend