Blog

Investeren in AI? Overweeg deze vier slimme technologieën!

Artificial Intelligence (AI) is al enige tijd met recht een belangrijke ontwikkeling te noemen. Het heeft de afgelopen jaren grote veranderingen teweeggebracht en met elke dag die verstrijkt evolueert het verder. Onderzoeksbureau IDC voorspelt zelfs dat de AI-markt van 8 miljard dollar in 2016 zal groeien naar meer dan 47 miljard dollar in 2020. AI biedt voordelen voor organisaties uit uiteenlopende branches en de mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos. Welke specifieke Artificial Intelligence technologieën zijn voor bedrijven interessant om in te investeren?

1. Natural Language Processing (NLP)

Deze AI-technologie gaat om de vaardigheid van een computerprogramma om de menselijke taal te begrijpen. Naast het interpreteren is het produceren van taal een belangrijk aspect. De afgelopen jaren is de populariteit van dit Artificial Intelligence type sterk toegenomen. Enerzijds door de sterke interesse in de interactie tussen mens en computer en anderzijds de toegankelijkheid van big data. NLP is een interessante technologie omdat u er intelligente virtuele agents, zoals chatbots, mee kunt ontwikkelen. Daarnaast stelt de technologie uw organisatie in staat om eventuele negatieve social media berichten snel te lokaliseren en zo direct op klachten in te spelen.

 

'In 2018 past 62 procent van alle

enterprises AI toe'

Bron: Het National Business Research Institute (NBRI)

 

2. Robotic Process Automation (RPA)

Hierbij draait het om het automatiseren van bedrijfsprocessen door middel van softwareapplicaties. Zie het als een software-laag die over bestaande systemen wordt gelegd om businessprocessen efficiënter te maken. Deze Artificial Intelligence technologie is vooral geschikt voor processen met een relatief hoog volume en een sterk repeterend karakter. Denk aan eenvoudige administratieve taken en routinematige opdrachten. Door deze uit handen te nemen hebben uw medewerkers de vrijheid om zich op belangrijkere taken richten, verlopen processen sneller en is de foutmarge lager.

3. Machine Learning Platform (MLP)

Machine learning onthoudt, op basis van grote hoeveelheden data, wat het in het verleden heeft geleerd en past dat toe op nieuwe data. Het gebruikt daarbij gelabelde voorbeelden om toekomstige patronen en evenementen te voorspellen. Met een Machine Learning Platform kunt u systemen ‘slim genoeg maken’ om bijvoorbeeld klantgedrag te voorspellen en zo het optimale uit advertentiebudgetten te halen. Daarnaast kunt u marketingactiviteiten personaliseren, zodat klanten waardevolle informatie op de juiste plaats en op het juiste moment gepresenteerd krijgen.

4. Computer Vision

Computer Vision is de visuele variant van AI. Het wordt in de basis gebruikt om afbeeldingen, bewegende beelden en fysieke situaties te analyseren. De computer probeert objecten, processen en gebeurtenissen te zien, identificeren, verwerken en te begrijpen. Het is er niet alleen op gericht om te observeren, maar ook om op basis van deze observaties ‘output’ te leveren waarop acties ondernomen kunnen worden. Waar u nu een heel team van werknemers nodig heeft om bijvoorbeeld producten op kwaliteit te controleren en het onderhoud van machines te monitoren, gebeurt dit met Computer Vision sneller en op grotere schaal met behulp van camera’s en beeldherkenningssoftware. Bovendien is de precisie van de technologie vele malen hoger dan wanneer mensen ingezet zouden worden.

Meer weten over Computer Vision?

Meer weten over het succesvol inzetten van AI? In het e-book ‘Innoveren met Artificial Intelligence: wat levert het u op?’ gaan we in op de zakelijke voordelen van AI en leggen we uit waar u op moet letten om AI-technologie met succes te implementeren binnen uw organisatie.

Actuele kennis voor uw branche

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden van de laatste updates over Artificial Intelligence? We publiceren met regelmaat nieuwe blogs, e-books en business cases. Meld u aan voor de Power of AI Update om als eerste op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van AI in uw branche.

The Power of AI is een initiatief van Tech Data en IBM.

Ja, ik wil up-to-date blijven:

mautic is open source marketing automation

Send this to a friend