Trends in AI: gezichtsherkenning en digitale werkers met empathie

Slimme camera’s in een winkel die zien dat je blij wordt van een product en direct een aanbieding op de wand projecteren, niet van echte mensen te onderscheiden digitale werkers en intelligente software die hackers herkent zoals een politiehond inbrekers. Artificial Intelligence slaagt er steeds beter in menselijke intelligentie na te bootsen. Meer en meer organisaties raken dan ook overtuigd van de mogelijkheden: één op de tien heeft inmiddels minstens tien AI-applicaties in huis. Kostenbesparing, dieper inzicht in wat klanten beweegt en hen een excellente ervaring bieden, zijn de belangrijkste redenen om in de praktijk met AI aan de slag te gaan.

Auteur
Redactie
Aantal keer gelezen
552 keer
Datum van schrijven
4 april 2020
Leestijd
4 minuten

Gezichtsherkenning

Een van de snelst groeiende door AI-gedreven technieken is gezichtsherkenning. Inmiddels zijn de Olympische Spelen uitgesteld vanwege de coronacrisis, maar in Tokyo zouden op grote schaal slimme camera’s worden ingezet om atleten, officials en mediavertegenwoordigers te herkennen. Er kan nog meer: in de zorg wordt de techniek bijvoorbeeld gebruikt om ziektes op te sporen. Banken passen gezichtsherkenning toe om betalingen te verifiëren. Bij luchtvaartmaatschappijen is versnelling van het boardingproces de inzet. In de retail identificeren camera’s potentiële winkeldieven. Wie wil ervaren wat op dat gebied allemaal mogelijk is, kan in de Future Store in Arnhem terecht. Camera’s registeren daar bijvoorbeeld of iemand blij wordt van een product, het wordt dan gebeamd op de wand.

Opkomst van digitale werkers

Digitale werkers nemen steeds vaker eenvoudige taken van mensen over. Volgens IDC doen ze dat in 2022 al in 50 procent meer gevallen. Ze werken sneller, maken minder fouten en lijken ook steeds meer op ons. Sommigen kunnen veel meer dan een chatbot, die doorgaans kiest uit gescripte antwoorden. DigitalworkforceAI claimt dat hun levensecht ogende Amelia meer een dialoog aangaat, emoties kan analyseren en tot empathie in staat is. Zij maakt trouwens ook gebruik van gezichtsherkenning, om zeker te zijn van wie ze voor zich heeft.

Augmentative AI

Veel bedrijven (76 procent) zijn het eens zijn met de stelling dat niet techniek maar de mens centraal moet staan. AI wordt pas echt een motor voor innovatie in samenwerking met mensen. Dit wordt Augmentative AI genoemd. Forbes haalt als voorbeeld een algoritme aan, waarbij een schrijver aanbevelingen doet voor beter lopende zinnen. AI vervangt de schrijver niet, maar maakt hem het leven makkelijker. Een in videoconferenties ingebouwde feature doet iets vergelijkbaars. Het kan gesproken woord omzetten in geschreven taal. De mens blijft nog nodig om er een leesbare, grammaticaal correcte tekst van te maken, maar transcriberen kost een stuk minder tijd.

Gartner verwacht dat in 2022 70 procent van alle kantoorpersoneel samenwerkt met een chatbot of een ander AI-gedreven platform, dat tekst of gesproken woord kan verwerken. Binnen tien jaar is augmentation alle andere vormen van AI voorbijgestreefd, denkt het bureau.

AI geeft cybersecurity een boost

Cybercrime is volgens het CBS een steeds groter probleem. Denk maar aan de ransomware-aanval waar de Universiteit Maastricht eind 2019 mee te maken kreeg. IBM stelt dat AI de bestrijding een flinke boost kan geven[11]. Bijvoorbeeld door snel miljarden databronnen te analyseren, waaronder blogs en krantenartikelen. In combinatie met technieken als machine learning en deep learning, herkent een algoritme steeds beter hoe cybercriminelen te werk gaan.

Volgens IBM kan AI bovendien door te leren supersnel nieuwe besmette files en verdachte IP-adressen herkennen. De meeste rule-based securityprogramma’s kunnen dit niet zegt IBM, omdat die beperkt zijn tot acties in de trant van ‘als dit dan dat’. IBM vergelijkt AI met de speurhond van een politieagent. Die heeft ook geleerd bedreigingen te herkennen en te handelen.

De zwarte doos gaat open

Nu steeds meer bedrijven gebruikmaken van Artificial Intelligence, willen ze weten hoe beslissingen van een algoritme tot stand komen. De vraag naar transparante, ‘explainable AI’ neemt toe. Ook Europese richtlijnen willen dat mensen meer vertrouwen krijgen in AI. Algoritmen moeten veilig en betrouwbaar zijn. Het gaat mis als algoritmes worden gevoed met data die vooroordelen bevatten. Een bekend voorbeeld is een systeem voor personeelswerving, dat een sterke voorkeur voor mannen bleek te hebben. Er komen meer tools die inzicht verschaffen in hoe een AI-model tot bepaalde keuzes komt, zoals IBM Watson’s OpenScale. Dat opent de zwarte doos van AI en legt vooroordelen bloot. Dat helpt om modellen beter te laten presteren. Meer hierover leest u hier.

Actuele kennis voor uw branche

Wilt u graag op de hoogte worden gehouden van de laatste updates over Artificial Intelligence? We publiceren met regelmaat nieuwe blogs, e-books en business cases. Meld u aan voor de Power of AI Update om als eerste op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen op het gebied van AI in uw branche.